Úvěr na bydlení – jaké jsou Vaše šance?

Krásný domov je základním stavebním kamenem našich životů, a proto do něj investujeme mnoho financí. Ne vždy jimi ovšem disponujeme, a proto často k tomuto účelu využíváme úvěrů a hypoték.

ilustrační fotografie
ilustrační fotografie

Průzkum společnosti Ipsos Tambor ukázal, že bydlení a vybavení domácnosti je právě ten účel, na který si lidé berou úvěr nejčastěji. Bohužel však existuje tzv. úvěrový registr, který má velký vliv na to, zda úvěr dostaneme nebo ne.

Jak úvěrový registr funguje

Obecně řečeno, úvěrový registr tzv. hlídá Vaší bonitu. Pracovník v bance či nebankovní společnosti velmi snadno zjistí, zda máte nějaké úvěry a především – zda je řádně splácíte nebo zda patříte k notorickým neplatičům. Na základě toho vyhodnotí, zda vám může poskytnout požadovaný úvěr nebo hypotéku. Většinou platí, že pokud máte v minulosti a tím pádem také v registru nějaké závažnější prohřešky, další půjčku nedostanete.

Zrádné v této věci je to, že se v registru nachází i informace o drobných prohřešcích, které ani nepovažujeme za důležité. Většina lidí má představu, že závažným prohřeškem jsou pouze neplacené splátky na větší obnos peněz. Bohužel však k negativnímu záznamu v registrech může dojít mnohem banálnějším způsobem, který si ani neuvědomíte – například tím, že na vámi nesledovaném bankovním účtu spadnete do mínusu, nebo včas neuhradíte splátku na kreditní kartě. Také opožděná platba Vašemu mobilnímu operátorovi se zde objeví. S trochou nadsázky lze proto říct, že v dnešní době plné poplatků a úvěrových nabídek je obtížné udržet si čistý úvěrový rejstřík.

Přístup bank a nebankovních institucí k negativním záznamům

Co tedy dělat, pokud si uvědomíte, že jste jž několikrát zapomněli zaplatit něco včas nebo jste často na Vašem bankovním účtě v záporném zůstatku? Někoho by mohlo napadnout, že po uhrazení dlužné částky, která byla důvodem k zápisu do registru, bude dotyčná informace z registru odstraněna. Tak tomu ale bohužel není – informace v registru zůstává i po uhrazení. To ale neznamená, že při jednom prohřešku zůstaneme v registru navždy. Pokud je klient v prodlení se splátkou a tato informace je předána do bankovního či nebankovního registru, tak i po zaplacení dlužné částky tento záznam zůstává v bankovním registru ještě další 4 roky. Záleží ovšem na typu registru, jejich přehled můžete nalézt zde . V případě úvěrového registru SOLUS je negativní záznam uchováván jen po dobu tří let. Platí to však jen pro bankovní a nebankovní společnosti. Pokud jste ale včas nezaplatili mobilnímu operátorovi a následně to napravíte, bude záznam vymazán už po jednom roce. U nepovolených debetních zůstatků na běžných účtech klientů platí pravidlo dané Bankovním registrem, že se reportují pouze zůstatky nad 500 Kč (popř. ekvivalent v cizí měně) a pohledávka je po splatnosti déle než 30 dnů. Přístup těchto registrů tedy není tak striktní, a pokud dokážeme být několik let „řádní“, můžeme svou reputaci napravit.

Některým lidem to ale bohužel může dělat potíže, a pro získání půjčky proto pro banky a nebankovní společnosti nejsou lákavým klientem ani po nějaké době. V takovém případě se ještě nabízí možnost sjednat si online půjčku u poskytovatelů, kteří úvěrovou historii klienta nesledují. Takovým je například Kredito24.cz . Poskytované částky jsou ovšem kvůli tomuto benefitu omezeny a nejsou proto příliš vysoké. Nejlepší tedy je pokusit se své platební závazky uhrazovat co nejdříve a získat tak v úvěrových registrech atraktivní profil.